Julai 20, 2012

JENIS SENDI KAYU

JENIS SENDI KAYU

Contoh-contoh yang ditunjukkan di bawah mewakili kaedah biasa untuk menyertai dua keping kayu di tepi bersilang. Jenis sendi yang anda pilih perlu ditentukan oleh kekuatan yang diperlukan, kos untuk mencipta, dan rupa akhir produk. Lihat DESCRIPTION di bawah ilustrasi.

Tips dan arahan bagaimana untuk membuat sendi yang kukuh dalam kayu.



Sendi LAP adalah yang paling mudah untuk membina tetapi memerlukan paku atau skru dengan gam untuk memberikan kekuatan. Bijian akhir di dalam satu bahagian akan menunjukkan dari satu pihak atau pihak yang lain.
Sendi serban terbaik kelihatan sama seperti tidak menunjukkan butiran akhir tetapi ia adalah lebih sukar untuk membina 45 sudut ° mesti dipotong tepat. Penamat kuku biasanya diperlukan dengan gam untuk menguatkan sendi.
Sendi & alur adalah lebih kuat daripada sendi LAP tetapi memerlukan lebih banyak kerja untuk mewujudkan. Sendi ini berfungsi dengan baik pada kepingan mendatar seperti sokongan laci atau rak.

Sendi
dado adalah lebih kuat dan lebih baik daripada LAP kuku bersama dan kemasan boleh disembunyikan eassily. Sendi ini berfungsi dengan baik dalam pelbagai laci berlekuk.

Sendi
tanggam yang terkuat sendi yang ditunjukkan sebagai saling kunci dua keping. Sendi ini memerlukan kerja yang lebih banyak untuk membina tetapi dianggap bermutu tinggi. Sendi ini boleh digunakan ke atas semua sudut tetapi kebiasaannya ditemui di kawasan pembinaan laci.

Sendi
tanggam & duri yang sangat kuat dan mengambil kerja yang agak besar untuk membina. Sendi ini berfungsi dengan baik untuk menyambung janjang kerusi atau meja untuk kaki.

Sendi
Dowel sangat kuat dan memerlukan penjagaan dalam mencari lubang untuk kayu penetap kayu. Kayu penetap biasanya dibuat dari 0,25 "diameter birch atau maple


Tiada ulasan:

Catat Ulasan